NASA zachęca Polskę do udziału w programie Artemis oraz wykorzystania surowców przestrzeni kosmicznej.

moon-landing-60582_1280

W dniu 6 kwietnia 2020 r  Prezydent USA Donald Trump wydał

Dekret wykonawczy w sprawie zachęcania do międzynarodowego wsparcia dla odzyskiwania i wykorzystania zasobów kosmicznych.

gdzie w Sek.3 zapisano ” Zachęcanie do międzynarodowego wsparcia dla odzyskiwania i wykorzystania zasobów kosmicznych. Sekretarz Stanu, w porozumieniu z Sekretarzem Handlu, Sekretarzem Transportu, Administratorem Krajowej Administracji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej oraz szefem każdego innego departamentu wykonawczego lub agencji, które Sekretarz Stanu uzna za stosowne, podejmie wszelkie odpowiednie działania zachęcające do międzynarodowego wspierania publicznego i prywatnego odtwarzania i wykorzystania zasobów w przestrzeni kosmicznej(..)Wykonując niniejszą sekcję, Sekretarz Stanu będzie dążył do negocjowania wspólnych oświadczeń oraz dwustronnych i wielostronnych porozumień z obcymi państwami, dotyczących bezpiecznych i trwałych operacji publicznego i prywatnego odzyskiwania i wykorzystania zasobów kosmicznych.”

Biorąc pod uwagę powyższe zapisy Portal Nauka -Technologia-Polityka wystąpił z szeregiem zapytań prasowych do przedstawicielstw USA w Polsce oraz NASA na Europę.

Oto jakie otrzymaliśmy odpowiedzi

Pytanie  Czy planujecie zaprosić Polską Agencję Kosmiczną i polskie firmy do współpracy przy wydobyciu zasobów Księżyca i Asteroid w ramach szeroko zakrojonej współpracy międzynarodowej w zakresie zasobów kosmicznych?

Polska jako ważny sojusznik USA w Europie jest prawdopodobnie rozpatrywana w kategoriach wspólnego wykorzystania zasobów kosmicznych?

Odpowiedz “W nawiązaniu do mojej wcześniejszej wiadomości, z przyjemnością mogę powiedzieć, że NASA jest podekscytowana współpracą z Polską i narodami z całego świata w celu wsparcia programu Artemis. Wydobycie i wykorzystanie zasobów kosmicznych jest kluczową częścią tworzenia zrównoważonej architektury eksploracyjnej zarówno dla Księżyca, jak i Marsa. Angażujemy się z polskimi urzędnikami, aby omawiać wspólne wysiłki na różne tematy i nie możemy się doczekać dalszego zdefiniowania naszego partnerstwa w nadchodzących miesiącach.”

Timothy Tawney- NASA Europe Representative

U.S. Embassy Paris
2, Avenue Gabriel
75382 Paris Cedex 08
France

Wcześniej wystąpiliśmy z podobnym pytaniem do Ambasady USA w Polsce

Oto udzielona odpowiedz “NASA i POLSA we wspólnym oświadczeniu przyjętym w październiku 2019 r. wyraziły  pragnienie pogłębiania współpracy między Stanami Zjednoczonymi a Polską w zakresie eksploracji kosmosu. W ramach tego porozumienia będziemy określać potencjalne obszary współpracy na tym polu. W porozumieniu zapisano również, że podejmowane przedsięwzięcia mogą być prowadzone na zasadzie współpracy dwustronnej lub w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Zakres tematyki interesującej obie strony może obejmować systemy sensorów kosmicznych, systemy komunikacji satelitarnej i nawigacji, badania planetarne, obronę planetarną, monitorowanie zagrożeń w przestrzeni kosmicznej, wykorzystanie łazików i małych satelitów oraz innych pokrewnych technologii.

Działające przy NASA Biuro ds. Relacji Międzynarodowych i Międzyagencyjnych (OIIR) nadzoruje międzynarodowe kontakty NASA.  Do zadań OIIR należy organizowanie wielostronnych i dwustronnych programów współpracy i porozumień. ”

Biuro prasowe Ambasady USA w Warszawie
Wiedzeni ciekawością wystąpiliśmy również z pytaniem do Polskiej Agencji Kosmicznej

.Czy Polska Agencja Kosmiczna byłaby zainteresowana przystąpieniem do porozumienia Artemis Accords  w przypadku wystąpienia z takim oficjalnym zaproszeniem przez stronę amerykańska ?

Polska Agencja Kosmiczna jest zainteresowana współpracą z NASA, w tym w programie ARTEMIS. Wielokrotnie obydwie strony POLSA i NASA wyrażały i podtrzymywały taką wolę.

2.Czy Polska Agencja Kosmiczna wyrazi zainteresowanie powołaniem Polsko-Amerykańskie Grupy Roboczej ds. wykorzystania surowców przestrzeni kosmicznej oraz uczestnictwem w tworzeniu dedykowanego programu NASA poświęconego tej współpracy ? ( np. Polish-American Space Resources Program w ramach budżetu NASA )

Wszelkie działania Polska Agencja Kosmiczna będzie mogła rozważać po podpisaniu umowy międzyrządowej. Obecnie skupiamy się na współpracy z NASA w już istniejących programach.

Agnieszka Gapys
Rzecznik prasowy
Biuro Organizacyjne
tel: (22) 380 15 61
kom: 735 95 36 03

Biorąc pod uwagę treści udzielonych odpowiedzi przez Polską Agencję Kosmiczną oraz stanowiska Departamentu Stanu USA oraz oficjalnego przedstawicielstwa NASA na Europę  liczymy na podjęcie wkrótce owocnej Polsko-Amerykańskiej współpracy w zakresie wykorzystania surowców przestrzeni kosmicznej .
Wartość surowców księżycowych  szacuje się na ponad 16 biliardów $.
moon-322222_640

 

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii rezygnuje z Górnictwa Kosmicznego….wybiera recykling zużytych baterii.

cropped-globe-762008_960_7202.jpg

W związku z brakiem działań legislacyjnych Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w zakresie  ustanowienia prawa do surowców przestrzeni kosmicznej oraz zaangażowaniem resortu w  Europejską Inicjatywę Bateryjną (European Battery Alliance -która to ma polegać na przetwarzaniu zużytych baterii do samochodów elektrycznych w celu odzyskania surowców ) wystosowano szereg zapytań prasowych do resortu.

Oto pytania i odpowiedzi….każdy z czytelników samodzielnie wyciągnie właściwe wnioski…

Pyt. Zwracam się z pytaniem prasowym w sprawie podjętych działań przez MPIT od chwili podpisania 2 października 2018 r. w Luksemburgu  memorandum o dwustronnej współpracy pomiędzy Polską, reprezentowaną przez Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwigę Emilewicz, a Luksemburgiem, reprezentowanym przez Wicepremiera, Ministra Gospodarki, Étienne Schneider. Memorandum dotyczącej dwustronnej współpracy w zakresie działalności kosmicznej, ze szczególnym uwzględnieniem badań oraz wykorzystania zasobów kosmicznych (tzw. górnictwo kosmiczne).Proszę wskazać podjęte działania przez MPIT od dnia 2 października 2018 r  w ujęciu miesiąc po miesiącu do dnia 29 maja 2019 r.
Memorandum of Understanding  to deklaracja, w której strony wyrażają chęć współpracy, podjęcia konsultacji i wymiany poglądów odnośnie gospodarczych, prawnych, regulacyjnych i technologicznych aspektów komercyjnego wykorzystania zasobów kosmicznych. Należy podkreślić, że górnictwo kosmiczne to dziedzina dopiero rodząca się, zarówno pod względem technologicznym jak i prawnym. Żadna ze stron nie sprecyzowała jeszcze zagadnień, które chciałaby uczynić przedmiotem szczegółowych konsultacji.

Pyt. Proszę wskazać dokumenty, analizy, projekty, projekty aktów prawnych np. projekt ustawy o górnictwie kosmicznym lub działalności kosmicznej związanej z pozyskiwaniem surowców przestrzeni kosmicznej wytworzone w ramach prac MPiT
Trwa dyskusja na forum międzynarodowym, w tym w ramach COPUOS, w jaki sposób działalność komercyjna w zakresie wydobycia  zasobów kosmicznych powinna być traktowana na tle uregulowań prawno międzynarodowych, w szczególności postanowień Układu o zasadach działalności państw w zakresie badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi z 1967 r. Ta wielostronna umowa międzynarodowa, zwana powszechnie Traktatem o przestrzeni kosmicznej, formułuje kluczowe zasady działalności państw w przestrzeni kosmicznej. Aktywność gospodarcza, której przedmiotem byłoby wydobywanie surowców kosmicznych  analizowana jest głównie w kontekście zasady niezawłaszczalności przestrzeni kosmicznej, łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi (non- appropriation) oraz ich eksploracji i wykorzystania dla dobra i w interesie wszystkich państw. Nie zostało jeszcze wypracowane jednolite stanowisko w tej sprawie. Rozmowy dotyczą też czy, a jeśli tak, to w jakiej formule, górnictwo kosmiczne powinno być przedmiotem regulacji prawnych. Wszystko to powoduje, że krajowe akty prawne poświęcone górnictwu kosmicznemu należą do wyjątków. Posiadają je obecnie jedynie USA oraz Luksemburg. W świetle opisanej wyżej dyskusji, odrębna regulacja dotycząca wyłącznie górnictwa kosmicznego w polskim porządku prawnym wydaje się być, na chwilę obecną, przedwczesna.
Niemniej, Polska jest zainteresowana rozwojem technologii, które mogłyby być wykorzystywane do pokojowej eksploracji i zrównoważonego wykorzystywania zasobów kosmicznych na rzecz i w interesie wszystkich państw, zgodnie z Traktatem o przestrzeni kosmicznej.  Polskie firmy pracują m.in. nad specjalistycznymi systemami wbijającymi się w powierzchnie planet.

Pyt. Czy MPiT dysponuje analizą opłacalności ekonomicznej dla polskiej gospodarki realizacji  Europejskiej Inicjatywy Bateryjnej (European Battery Alliance) ?
Wzrastające zapotrzebowanie na energię zarówno ze strony przemysłu, jak i gospodarstw domowych wymusza racjonalne gospodarowanie jej źródłami. Konwencjonalne metody pozyskiwania energii wiążą się z silnymi obostrzeniami, ponieważ międzynarodowe przepisy dotyczące ochrony środowiska ograniczają produkcję i emisję dwutlenku węgla, aby zapobiec globalnemu ociepleniu klimatu.
Takie działania powodują nie tylko wzrost cen konwencjonalnych źródeł energii, ale także realne obawy zakłóceń w dostawach energii. Konieczne jest nie tylko poszukiwanie nowych źródeł energii, czy rozwój już istniejących, ale przede wszystkim wydajne magazynowanie energii i zarządzanie tymi zasobami, aby zapewnić ciągłość jej dostaw. W tej perspektywie trudno podważać ekonomiczną opłacalność włączenia się EBA, gdyż Europa tylko poprzez międzynarodową konsolidację potencjału technologicznego może odnaleźć się w globalnym wyścigu realnie konkurując z technologiami bateryjnymi z Chin i USA.
EBA stanowi także okazję do włączenia się polskich przedsiębiorców w różne ogniwa europejskiego łańcucha wartości cyklu życia baterii. Skokowe opanowanie całości łańcucha przy obecnych warunkach kapitałowych i technologicznych w Polsce wymagałoby istnienia bardzo zasobnych, sprawnych wysoko-technologicznych organizacji (firm), których po prostu w Polsce nie ma. Tego typu przedsięwzięcia, nawet jeśli realizowane są przez krajowych przedsiębiorców, często natrafiają na ograniczenia kapitałowe, kompetencyjne czy chłonność rynku lokalnego.

Pyt. Czy analizowano pozyskiwanie surowców przestrzeni kosmicznej vs recykling baterii ?
Nie analizowano.

Pyt. Czy analizowano poziom możliwych do uzyskania marż przez przedsiębiorstwa przetwarzające de facto odpady ( elektro śmieci ) z niemieckich przedsiębiorstw motoryzacyjnych? 
W kontekście recyklingu magazynów energii realizowanego w oparciu o założenia ekonomii cyrkularnej trudno jest mówić o odpadach sensu stricto. W przedmiotowym zakresie każdy odpad po odpowiednim przetworzeniu zarówno fizycznym jak i chemicznym, stanowić będzie re-surowiec, który posłuży do wytworzenia nowego produktu.
Dotychczas MPiT nie przeprowadzał analizy recyklingu baterii pochodzących z Niemiec z uwagi na fakt, że dziś wyzwaniem jest odbiór i przetworzenie zużytych baterii litowo-jonowych produkowanych lub planowanych do produkcji w Polsce przez takie podmioty jak LG Chem, Umicore czy Northvolt. Polska jest dziś 5 producentem baterii litowo-jonowych na świecie.

Pyt. Z jakich przesłanek wynika założenie MPiT ze w Polsce nie może powstać przełomowa innowacyjna technologia gromadzenia energii ? i należy wyłącznie kierować środki publiczne na niszowe, oddolne działania w dolnym łańcuchu obiegu cyklu życia baterii do samochodów elektrycznych? 
Podejmowane działania w ramach EBA wyraźnie wskazują, celem MPiT jest wpisanie się polskich przedsiębiorców w pełny łańcuch wartości cyklu życia baterii, zgodnie z ideą  ekonomii cyklu zamkniętego. Niemniej aktualnie naszą przewagą konkurencyjną we wspomnianym łańcuchu jest właśnie recykling.
Recykling baterii to nie jest jeden unikalny proces, który może być zastosowany do wszystkich baterii. W procesie odzysku w skali przemysłowej stosuje się kombinację metod fizycznych i chemicznych w celu odzysku wartościowych materiałów. Na świecie stosowanych jest około 15 technologii tylko do recyklingu baterii litowo-jonowych.
Polska posiada istotny potencjał B+R w obszarze komponentów ogniw, technologii opracowania ogniw elektrycznych i recyklingu baterii i jest gotowa do podjęcia ścisłej współpracy z europejskimi partnerami naukowymi i przemysłowymi w zakresie ich rozwoju.
Polskie ośrodki naukowe i przemysł posiadają rozwiązania aby w sposób przyjazny dla środowiska przetworzyć zużytą baterię i odzyskać w procesach mechanicznych i fizyko-chemicznych wszystkie składowe surowce niezbędne do jej ponownego powstania.

Pyt. Dlaczego MPiT nie wspiera polskich technologii przełomowych gromadzenia energii w tym projektów grafenowych czy opartych na kryształkach azotu galu ( kazus spółki Ammono ) a decyduje się na angażowanie w inicjatywy w których polskie przedsiębiorstwa są skazane na wejście w niszowy mało opłacalny ekonomicznie sektor wyłącznie z wymiarowaniem schematu zysku dla dużych koncernów zachodnioeuropejskich gównie niemieckich ?
W dziedzinie technologii przełomowych, w tym  wytwarzania grafenu, w ostatnich latach dokonał się duży postęp. Opracowano wiele technik syntezy grafenu, a jedne z najbardziej obiecujących technik opracowali Polacy i co więcej, udało się je wdrożyć do masowej produkcji. Jednak mimo osiągnięcia konkurencyjnej, w skali światowej, ceny wytworzenia, aktualny poziom produkcji wciąż nie pozwala na  rozpowszechnienie i szeroką sprzedaż wytworzonego materiału. Należy jednak podkreślić, że mowa tu jedynie o technicznej zdolności do wytwarzania grafenu, a nie o produkcji komercyjnych wyrobów z jego zastosowaniem, gdyż na to jest jeszcze technologicznie zbyt wcześnie.
Pomimo wciąż niewielkiej zdolności do absorbcji wyników prac naukowo-badawczych przez przedsiębiorstwa, które w oparciu o nie wprowadzałyby z sukcesem innowacje oparte o przełomowe technologie na rynek, polski rząd pozostaje otwarty na dalsze finansowanie rozwoju tych technologii.
Badania nad rozwojem technologii np. grafenowych uzyskały i uzyskują wsparcie w ramach programów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, agencji wykonawczej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Mogą w nich uczestniczyć przedsiębiorcy i naukowcy prowadzący działalność badawczo-rozwojową. Projekty wykorzystujące technologię grafenową są obecnie składane i realizowane zarówno w ramach krajowych, jak i międzynarodowych programów, takich jak Strategiczny program badań naukowych i prac rozwojowych „Nowoczesne technologie materiałowe” – TECHMATSTRATEG.

Pyt. Czy kreowanie niezależnej polityki innowacji technologicznej według MPiT polega na rezygnowaniu z ambitnych projektów o potencjale globalnym na rzecz angażowanie się w inicjatywy zamknięcia w obrębie pułapki niskiego dochodu?
Włączenie się naszego kraju w EBA oraz decyzja o wygospodarowaniu środków w ramach mechanizmu IPCEI na de facto pomoc publiczną przeznaczoną na polskie projekty (realizowane przez przedstawicieli polskiej nauki w konsorcjach z zagranicznymi firmami oraz ośrodkami naukowymi), wyraźnie wskazują, że intencją kreowanej przez MPiT polityki technologicznej jest dokładnie odwrotny cel, czyli wpisanie się w europejskie projekty o oddziaływaniu globalnym. Tylko takie projekty mogą pozwolić na uniknięcie pułapek gospodarczych określonych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w szczególności pułapki przeciętnego produktu oraz pułapki średniego dochodu.
Jednocześnie realizacja przedmiotowych projektów może być wyjątkowa okazją dla polskich podmiotów na dokonanie skoku rozwojowego i przejścia z gospodarki pracochłonnej na gospodarkę opartą na wiedzy.
Należy zaznaczyć, że w MPiT odbywały się spotkania z przedstawicielami branży, których celem było ustalenie możliwego stopnia technologicznego zaangażowania się Polski w tę inicjatywę. Podkreślenia wymaga też fakt, że Polska od długiego czasu wchodzi w relacje partnerskie z firmami z innych państw członkowskich.
Dziś polscy przedsiębiorcy są w ścisłym gronie interesariuszy skupionych w ramach EBA, w którego skład aktualnie wchodzą: KE, zainteresowane państwa członkowskie  (FR, DE, PL, SE, BE, IT, FI, AT, SI, SK), Europejski Bank Inwestycyjny, kluczowi interesariusze przemysłowi (ponad 100 podmiotów – m.in. producenci samochodów, komponentów, elektroniki, chemii, firmy zajmujące się obróbką materiałów i odzyskiem surowców etc.).

Pyt. Kto w MPiT odpowiada za podjęcie decyzji o realizacji Europejskiej Inicjatywy Bateryjnej (European Battery Alliance) ? Kto jest pomysłodawcą tej koncepcji w MPiT ?
Decyzję o włączeniu się Polski w działania realizowane w ramach powołanej przez wiceprzewodniczącego KE M. Šefčoviča 11 października 2017 r. platformy współpracy pn.: „European Battery Alliance” podjęła minister przedsiębiorczości i technologii.

 

Departament Komunikacji
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
Pl. Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa

cropped-globe-762008_960_7202.jpg

Stanowisko Polskiej Agencji Kosmicznej w sprawie Górnictwa Kosmicznego-odpowiedzi na pytania.

full-moon-2055469_640

W dniu 21 stycznia 2019 roku Portal NAUKA TECHNOLOGIA POLITYKA  wystosował do Polskiej Agencji Kosmicznej pytania o następującej treści

1.Dlaczego POLSA w ramach opracowanego dokumentu pt.Krajowy Program Kosmiczny 2019-2021 nie uwzględniła zagadnienia dostępu do surowców naturalnych przestrzeni kosmicznej ani  technologii górnictwa kosmicznego w zakresie prac analitycznych , studyjnych , demonstratorów technologii itp. space mining ?

2.Kto podejmował decyzję o nieuwzględnieniu zagadnienia kosmicznego górnictwa w dokumencie pt Krajowy Program Kosmiczny na lata 2019-2021 ? (proszę podać zajmowane stanowisko służbowe oraz imię i nazwisko , w przypadku decyzji kolektywnej proszę o podanie nazwisk i stanowisk służbowych wszystkich członków zespołu decyzyjnego )

3.W świetle najnowszych doniesień o podjęciu przez Europejska Agencje Kosmiczną  działań mających na celu przygotowanie misji wydobycia surowców naturalnych Księżyca do 2025 r Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej Szanowny Pan  dr hab. Grzegorz Brona  czy złoży honorową dymisje na ręce Prezesa Rady Ministrów  RP w związku z powszechnie głoszonymi medialnie poglądami o tym ze górnictwo kosmiczne będzie możliwe za 30-40 lat przez co spowodował zaniechanie działania oraz znaczące opóźnienia na rzecz zapewnienia polskiej gospodarce dostępu do surowców naturalnych przestrzeni kosmicznej  naruszając tym samym  art 3 pkt. 2. w brzmieniu ” Do zadań Agencji należy w szczególności:

1) inicjowanie, przygotowywanie oraz wdrażanie założeń, głównych kierunków

badań i programów rozwoju o istotnym znaczeniu dla interesu narodowego

i gospodarki państwa w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni

kosmicznej

4.Czy z związku z brakiem działania ( zaniechaniem działania ) pozostali członkowie kierownictwa w tym odpowiedzialni dyrektorzy departamentów i biur POLSA zamierzają w trybie pilnym złożyć dymisje ?

5. Jakie koszty ( proszę podać dokładność wysokość) poniosła Polska Agencja Kosmiczna w związku z pracami analitycznymi, konsultingowymi niezbędnymi do przygotowania dokumentu Krajowy Program Kosmiczny na lata 2019 -2021?

6. Czy w najbliższym czasie POLSA zamierza przeprowadzić analizę wykonalności i zyskowności zapewniania polskiej gospodarce dostępu do surowców przestrzeni kosmicznej na przykładzie działania Luksemburskiej Agencji Kosmicznej która zaprezentowała taki dokument w 2018 r ? (https://space-agency.public.lu/en/actualites/2018/opportunities-for-space-resources-utilization-future-markets-and-value-chains.html )

7.Czy Polska Agencja Kosmiczna zamierza pozyskać nowe źródła dochodu własnego min z tytułu dzierżawy miejsca na orbicie geostacjonarnej które to prawo zostało Polsce przyznane na  mocy decyzji Światowych Konferencji Radiokomunikacyjnych (WARC-1985, WARC-1988, WRC-2000, WRC-2003), która przydzieliła dwie pozycje orbitalne-pierwsza znajduje się nad długością geograficzną 15,2° E i została przeznaczona dla satelity telekomunikacyjnego.Druga natomiast znajduje się nad długością geograficzną 50,0° E i została przeznaczona dla satelity radiodyfuzyjnego.?

8.Czy w ramach działań autokontroli i naprawczych Polska Agencja Kosmiczna zamierza wprowadzić zagadnienie surowców przestrzeni kosmicznej do swojej agendy działań w najbliższym czasie ?

9. W związku z brakiem działania ( zaniechanie działania )Polskiej Agencji Kosmicznej na polu regulacyjnym i inicjatywnym w obszarze górnictwa kosmicznego oraz zdecydowanymi działaniami Ministerstwa Ochrony Środowiska RP które to  przejęło zagadnienie surowców przestrzeni kosmicznej w ostatnich miesiącach POLSA zamierz przeprowadzić kontrolę i autokorektę swoich działań  w najbliższym czasie ?

10. Czy o decyzji o  zaniechaniu działania  przez POLSA w zakresie zapewnienia dostępu do surowców przestrzeni kosmicznej polskiej gospodarce były poinformowane następujące instytucje i organy państwowe?
Ministerstwo Ochrony Środowiska , Pełnomocnik Rządu RP ds. polityki surowcowej  państwa ? , Szef Centrum Analiz Strategicznych przy KPRM RP ?

W dniu 21 lutego 2019 r nadeszła odpowiedz z Polskiej Agencji Kosmicznej o następującej treści

“w odpowiedzi na (..) pytania dotyczące górnictwa kosmicznego w kontekście Krajowego Programu Kosmicznego na lata 2019-2021 informuję, że program ten powstał w bliskiej, kilkumiesięcznej współpracy z przedstawicielami polskiego sektora kosmicznego i na drodze szerokich, paroetapowych konsultacji z ministerstwami zaangażowanymi w kształtowanie polskiej polityki kosmicznej. Jego przygotowanie nie wygenerowało kosztów usług zewnętrznych, takich jak opracowania analityczne czy doradcze.

W toku prac nad projektem Krajowego Programu Kosmicznego na lata 2019-2021 miały miejsce konsultacje z przedstawicielami kilkudziesięciu organizacji i instytucji będących interesariuszami polskiego sektora kosmicznego, takich jak m.in.: Komitet Badań Kosmicznych i Satelitarnych Polskiej Akademii Nauk, Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego, Stowarzyszenie Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego, Akademickie Centrum Komputerowe CYFRONET AGH, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Centrum Badań Kosmicznych PAN, Europejska Fundacja Kosmiczna, Centrum Nauki Kopernik, Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Instytut Łączności, Instytut Oceanografii PAN, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polskie Towarzystwo Astronomiczne, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny.

Na ostateczny kształt programu przekazanego do akceptacji Prezesa Rady Ministrów w grudniu 2018 r. miały wpływ konsultacje międzyresortowe, w ramach których dokument został przesłany do zaopiniowania wszystkim członkom Rady Ministrów, oraz otwarte konsultacje publiczne i opinia Rady Polskiej Agencji Kosmicznej.

Celem przyjętej metodologii pracy nad Krajowym Programem Kosmicznym na lata 2019-2021 było opracowanie dokumentu, który będzie najpełniej odzwierciedlał potrzeby, aspiracje i potencjał polskiego sektora kosmicznego, biorąc pod uwagę krótką, 3-letnią perspektywę czasową i wynikające z niej możliwości pozyskania finansowania.

Rekomendacja dotycząca poszerzenia Krajowego Programu Kosmicznego na lata 2019-2021 o tematykę górnictwa kosmicznego pojawiła się w ramach konsultacji publicznych, m.in. w uwagach nadesłanych przez Obywatelską Inicjatywę na Rzecz Górnictwa Kosmicznego. Biorąc ją pod uwagę, w części „Pozostałe projekty” KPK działanie 8.2 (Ustawa o działalności kosmicznej oraz Krajowym Rejestrze Obiektów Kosmicznych) zostało uzupełnione o zapis zapowiadający podjęcie w ramach Krajowego Programu Kosmicznego na lata 2019-2021 prac w zakresie regulacji prawnych dotyczących szeroko rozumianego górnictwa kosmicznego.

Pragnę też zwrócić uwagę, że w Krajowym Programie Kosmicznym na lata 2019-2021 robotyka kosmiczna została wskazana jako jedna z polskich specjalizacji technologicznych, które w sposób szczególny mają być wspierane w ramach KPK. Obszar ten może być rozwijany m.in. poprzez Program projektów zamawianych (działanie 1.3) – jeden z pięciu projektów uwzględnionych w ramach tzw. Projektów dużych, na realizację których ma być przeznaczona największa spośród 8 grup projektów opisanych w programie część budżetu KPK. W opinii PAK właśnie robotyka kosmiczna obejmuje kompetencje potrzebne m.in. do rozwoju górnictwa kosmicznego.

W ocenie PAK Krajowy Program Kosmiczny na lata 2019-2021 uwzględnia działania, które są możliwe do sfinansowania i wdrożenia w perspektywie trzyletniej. Agencja będzie się w tym okresie koncentrowała na wdrożeniu programu i nie planuje w najbliższym czasie przeprowadzać analizy wykonalności i zyskowności zapewnienia polskiej gospodarce dostępu do surowców przestrzeni kosmicznej.

Jednocześnie informuję, iż temat dzierżawy miejsca na orbicie geostacjonarnej jest w kompetencjach Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który podlega Ministerstwu Cyfryzacji.”

Z poważaniem

 

Urszula Szwed-Strych

Główny Specjalista ds. Kontaktów z Mediami

logotyp_polsa_pl_stopka_mail

Polska Agencja Kosmiczna

ul. Trzy Lipy 3

80-172 Gdańsk

Ministerstwo Ochrony Środowiska RP liderem w sprawie górnictwa kosmicznego ?

W dniu 22 stycznia 2019 r Portal Nauka Technologia Polityka otrzymał odpowiedz od Ministerstwa Ochrony Środowiska RP na zadane pytanie dotyczące górnictwa kosmicznego oto treść pytań i odpowiedz MOS.
1.Czy w Ministerstwie Ochrony Środowiska są lub były prowadzone prace koncepcyjne, analityczne , studyjne nad zagadnieniem dostępu obywateli Polski i polskich przedsiębiorstw do surowców naturalnych przestrzeni kosmicznej ?

2. Czy są prowadzone prace legislacyjne w zakresie przygotowania stosowanej ustawy regulującej dostęp i prawo własności polskich obywateli i przedsiębiorstw do surowców ciał niebieskich ?

3. Czy biorąc pod uwagę problemy natury ekologicznej z dostępem do surowców dna oceanicznego o czym pisała prasa min.https://wiadomosci.onet.pl/…/polska-podmorska-gorn…/9c5n202…MOS rozważa przeorientowanie programu badania i rozpoznania dna oceanicznego o wartości ok 700 milionów zł na projekty związanie z badaniem i rozpoznaniem złóż asteroid i Księżyca w ramach New Space ( nisko kosztowe technologie i rozwiązania np. zdalnie sterowane satelity badawcze cube i nanosaty ) ?

4. Czy w ramach tworzenia Polskiej Polityki Surowcowej uwzględniono zagadnienie surowców przestrzeni kosmicznej ?

5. Czy wzorem Luksemburskiej Agencji Kosmicznej oszacowano wartość rynkową surowców kosmicznych dla polskiej gospodarki ? .

6. Czy Ministerstwo Ochrony Środowiska zamierza w najbliższym czasie podjąć takie działania koncepcje, studyjne i legislacyjne jeśli do tej pory ich nie podejmowało ?

7.Czy w ramach projektu ustawy o Polskiej Agencji Geologicznej Ministerstwo Ochrony Środowiska zamierza ująć zagadnienie wydawania i kontroli koncesji na rozpoznanie i wydobywanie surowców przestrzeni kosmicznej ?

Szanowny Panie Redaktorze,

w nawiązaniu do przesłanych przez Pana pytań informujemy, że jedynym jak dotąd państwem europejskim, który ustanowił regulacje prawne dotyczące problematyki górnictwa pozaziemskiego jest Luksemburg. Normy prawa krajowego w tym państwie chronią pewność obrotu prawnego w zakresie zasobów wydobywanych w przestrzeni kosmicznej, ponieważ w świetle ustawy zasoby kosmiczne mogą stać się przedmiotem własności prywatnej. Również w Polsce szeroko dyskutowana jest problematyka technologii mających zastosowanie w pozyskiwaniu surowców naturalnych w przestrzeni kosmicznej, w tym urabiania w stanie nieważkości, pobierania próbek, geologii ciał niebieskich, napędów kosmicznych, systemów pomiarowych czy obserwacji satelitarnych. Analizowane są także ekonomiczne i prawne aspekty potencjalnych misji kosmicznych.

Mając powyższe na względzie, w grudniu 2018 r. Ministerstwo Środowiska podjęło wstępne działania mające na celu zebranie informacji od podmiotów zainteresowanych wspomnianą problematyką. Analiza tych informacji pozwoli na ustalenie czy i ewentualnie w jakim kierunku problematyka górnictwa pozaziemskiego powinna zostać uregulowana prawnie, a także w jaki sposób uwzględnić perspektywę działalności przedsiębiorców posiadających siedzibę w Polsce. Jednocześnie planowane jest także, we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, ustalenie, czy w świetle obowiązującego Polskę prawa międzynarodowego, w szczególności tzw. Traktatu o przestrzeni kosmicznej, możliwe jest ustanowienie regulacji krajowych, które określałyby zasady postępowania z zasobami w przestrzeni kosmicznej. Na przekazanie tych informacji oczekujemy do końca stycznia br. W związku z tym określenie, jak miałyby wyglądać ewentualne przepisy prawne w tym zakresie nie jest obecnie możliwe.

Z uwagi na wstępny charakter wspomnianych prac, problematyka górnictwa pozaziemskiego nie została dotychczas uwzględniona w żadnym projekcie dokumentu rządowego opracowywanego w Ministerstwie Środowiska.

Odnosząc się do kwestii wartości rynkowej surowców kosmicznych należy wyjaśnić, że naukowcy na całym świecie obecnie wiedzą bardzo niewiele o składzie asteroid, a bez szczegółowych informacji na temat ich właściwości oszacowanie prawdziwej wartości asteroidy czy kosztów wydobycia nie jest w pełni możliwe.

W ramach dotychczasowych analiz Ministerstwo Środowiska korzystało z ogólnodostępnych baz danych, m.in. bazy danych Asterank, zawierającej informacje o ponad 600 tys. asteroidach. Dane te przedstawiają jedynie przybliżony potencjał złożowy w przestrzeni kosmicznej, który jest szacowany na podstawie publikacji naukowych i aktualnych informacji ekonomicznych pochodzących z rynków światowych.

Z poważaniem,

Wydział komunikacji medialnej

Departament Edukacji i Komunikacji

Ministerstwo Środowiska

ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa

crystal-2898037_640